יום חמישי, 23 באוקטובר 2014

איך גורמים לילד לצחצח שיניים

צחצוח שיניים הוא אחת הפעולות החשובות ביותר בטיפוח ושמירה על גוף בריא. כולם יודעים כי חשוב לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום וכי מומלץ לצחצח שיניים גם לאחר ארוחה מתוקה על מנת למנוע את היווצרות החיידקים על השן עצמה. צחצוח שיניים מונע את אחת ממחלות הפה הנפוצות ביותר, העששת. כשמחלקת העששת פוגעת בשיניים היא יוצרת חורים בשיניים, זיהומים ונזק בלתי הפיך בשיניים שהן השיניים הקבועות. ישנם מקרים של עששת אצל ילדים קטנים אשר שיניהם עוד לא התחלפו ולכן יכול להיות שהפגיעה תהיה זמנית בלבד, עד להחלפת השיניים. עם זאת, ילדים אשר לא מצחצחים שיניים כראוי עלולים לגרום לחלל הפה לנזקים משמעותיים שימשיכו איתם לכל החיים.

נזקים בלתי הפיכים

ילדים רבים לא אוהבים לצחצח שיניים. הם מרגישים שמדובר בחובה שהיא לא קשורה אליהם וזאת כיוון שהם לא יכולים להבין את הנזק הבלתי הפיך שעלול להיגרם להם בשל חוסר צחצוח שיניים. הנזק המשמעותי ביותר של אי- צחצוח שיניים או אי- צחצוח ראוי הוא עששת שיכולה להוביל לפגיעה בשיניים עד כדי צורך בעקירה והשלמת השיניים החסרות דרך השתלות שיניים. עבור ההורים חשוב שיבינו כי ניתן לבצע השתלות שיניים גם בילדים, כך שאם אלו לא מצחצחים שיניים כראוי הפגיעה יכולה להיות לכל החיים. צחצוח שיניים ראוי נעשה לפחות פעמיים ביום ורצוי שיהיה גם לאחר ארוחה מתוקה (כמו למשל לאחר חזרה ממסיבת יום הולדת).

איך מצחצחים שיניים?

יש לצחצח למשך כשתי דקות ולחלק את הפה לארבע כשכל רבע מקבל כ- 30 שניות. יש להקפיד לצחצח מתחתית השן כלפי מעלה וזאת על מנת לסלק את כל הפסולת מהשן. צחצוח שיניים נכון יכול למנוע נזקים רבים שחלקם גם בלתי הפיכים.

מה מקשה על הילד

רגע לפני שנכעס על הילד אם הוא לא אוהב לצחצח שיניים או מנסה להתחמק מכך, יש לבחון מה מפריע לו. אלו חלק מהדברים שיכולים להציק לו ולמנוע ממנו לצחצח שיניים:

  • טעם המשחה- יכול להיות שטעם המשחה מפריע לילד ואז מומלץ להחליף אותה עד שמוצאים משחה מתאימה.
  • קושי בהכנסת המברשת לפה- ישנם ילדים אשר רגישים בחלל הפה ואז הם ירגישו שהכנסת המברשת זו פעולה פולשנית. במקרים אלו ניתן להחליף למברשת קטנה יותר ולהתחיל לעשות עיסוי (עצמי או על ידי ההורים) בתוך חלל הפה.


גשו לרופא השיניים

חשוב מאד ללמד את הילדים לצחצח שיניים כראוי. פעולה של מספר דקות ביום תרחיק מהם טיפולים מורכבים כמו למשל של השתלות שיניים. על מנת ללמוד לצחצח שיניים אפשר לפנות לרופא השיניים שיביא את ניסיונו המקצועי עם ילדים ולבקש ממנו שילמד את הילד את חשיבות הצחצוח וכיצד עליו לבצע את פעולת הצחצוח עצמה כך שישמור על שיניו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה