יום שני, 23 במאי 2011

בקיעת שיניים - משחה להקלת כאבי חניכיים? זהירות מסוכן!

בקיעת שיניים - משחה להקלת כאבי חניכיים? זהירות מסוכן! - אזהרה מפני שימוש בג'ל נגד כאבי  בקיעת שיניים המכיל בנזקאין.

התינוק בוכה, תחושת ייאוש אמיתית. הוא אכל, שיהק ויש לו טיטול נקי. אהה, כנראה השיניים בוקעות עכשיו! אח... אם רק היינו יכולים לקחת מהם את כל הכאבים של השנים הראשונות. בניסיון להקל על הכאבים אנחנו רצים מיד לבית המרקחת וקונים ג'ל או משחה מאלחשת, כל דבר רק לראות אותו מחייך או נרדם. אז עצרו רגע, שימו לב להתוויה. חומרים המכילים בנזוקאין לא מומלצים לשימוש.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) פרסם אזהרה לגבי שימוש בבנזוקאין, החומר הפעיל במשחות ונוזלים להקלה בכאבי בקיעת שיניים אצל תינוקות. שימוש בחומר עלול לגרום למתמוגלובינמיה בפעוטות מתחת לגיל שנתיים.

מתמוגלובינמיה מתבטאת בירידה בכמות החמצן בדם. התסמינים האופיינים הם שינוי צבע השפתיים והעור לכחול-אפור, חיוורון של כריות הציפורניים, דופק מהיר מלווה בקוצר נשימה, עייפות, חוסר אוריינטציה, כאבי ראש וסחרחורות. גם שימוש חד פעמי בחומר עלול לגרום להופעת התסמינים תוך דקות ספורות או אפילו כמה שעות אחרי מריחת החומר על החניכיים. התסמין נוסף המופיע בשלב מאוחר יותר הוא צבע דם חום כהה (ציאנוזיס). תסמינים הופיעו גם אחרי שימוש בחומר שריכוז החומר הפעיל היה נמוך (אפילו 7.5%).

בארץ ניתן למצוא כ-30 תכשירים בהם הבנזוקאין הוא החומר הפעיל. רובם של התכשירים נמכרים ללא מרשם רופא והפופולאריים שבהם; קלגרון, תמיסת דנטין, בייבי ג'ל ורפאתריצין עם בנזוקאין. במקביל ניתן להשתמש בחומרים הומאופטיים שאינם מכילים בנזוקאין. אני לא יכול להעיד על יעילותם באופן מדעי, לילדים שלי הם עזרו.

אולי יעניין אותך גם  - הקשר בין הנקה ובעיות שיניים

3 תגובות:

  1. כאמא לתינוק קטן אני מודעת היטב לכאב בצמיחת שיניים של הילד שלי, והייתי באמת שמחה לדעת אם המוצר הזה הוא אכן טוב ומספק את הסחורה??

    השבמחק
  2. אמא יקרה
    קשה לקבוע בוודאות את מידת יעילות המוצרים הטבעיים, קיים מוצר בשם טי גו
    Tgo
    שמיוצר על ידי מעבדות רפא, המוצר אומנם הורד מהמדפים לאחרונה עקב בעיות באריזה שלו אך לחומרים הטבעיים שבויש השפעה חיובית על כאבי בקיעת שיניים

    השבמחק
  3. האם בנזוקאין נמצא בדולוג'ל?

    השבמחק