יום רביעי, 18 במאי 2011

היגיינת פה - העברת כלי נגינה מפה לפה עלולה להעביר גם חיידקים

מדי שנה חולקים אלפי ילדים כלי נגינה בבתי הספר היסודיים והתיכוניים, אבל אין שום תקן לניקוי הכלים במחקר שפורסם לאחרונה (בכתב-העת הבינלאומי למחקרי בריאות סביבתית (International Journal of Environmental Health Research)  גילו שבתוך כלי נגינה המועברים מפה לפה דרך-קבע, שורדים חיידקים גורמי-מחלות במשך יום-יומיים.

החוקרים אספו דוגמיות מ-20 קלרינטים, חלילים וסקסופונים, ובכולם מצאו חיידקים חיים וכן עובש או שמרים. הם יצרו הדמייה של נשיפה בקלרינט באמצעות משאבה ומכשיר ריסוס, וזרעו בו חיידקי אשריכיה קולי, סטפילוקוקוס וזן מנוטרל של שחפת. לאחר מכן לקחו תרבית מהקלרינט, ומצאו שהחיידקים שרדו במשך מספר שעות עד מספר ימים. חיידקי השחפת המנוטרלים שרדו עד 13 יום.

המחקר הראשוני לא התמקד אמנם בעובש ובפטריות האחרות, אבל החוקרים ציינו כי גם מיקרואורגניזמים אלה, שלהם פוטנציאל לגרימת מחלות, שרדו בחלקם הפנימי של הכלים. כמויות החיידקים הגדולות ביותר נמצאו בלשוניות העץ ובפִּיוֹת.

על מנת למנוע או להקטין במידת האפשר את התפתחות החיידקים בכלים, הציעו החוקרים לנגנים להחזיק בכלים, בלשוניות ובפִיוֹת פרטיים משלהם. על מנת להפחית את כמות החיידקים בכלי שעבר מפה לפה או שנקנה ממקור מסחרי, יש לפרק אותו ולנקותו באמצעות מגבוני אלכוהול, סבון ומים, או חומר חיטוי מסחרי. בנוסף לכך, את מטליות הניקוי והייבוש ניתן לחמם במיקרוגל לאחר השימוש, כדי למזער את התפתחות החיידקים בעת האחסון בתיבת הכלי.

הרגלי היגיינת פה וניקוי שיניים מעוּדדים אמנם במידה הולכת וגדלה, בין השאר עקב התפרצויותיהם של זן הסטפילוקוקוס העמיד בפני מתיצילין (MRSA) ושל שפעת החזירים, אבל לפי תוצאות הניסוי מומלץ לעודד גם ניקיון של כלי נשיפה, במיוחד בבתי הספר.

לטיפים נוספים באתר שלי לחצו >> בריאות השן והיגיינת הפה 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה